از کراتین بیشتر بدانیم


املاک نخیل

از کراتین بیشتر بدانیم

 

کراتین جزء مکملهای ممنوعه نیست. چون به طور طبیعی در برخی از موارد غذایی وجود دارد. ظاهرا کراتین اولین بار  در سال 1832 از ترکیبی استخراج شده از گوشت کشف شده است. نام آن نیز به یونانی به معنای گوشت است. به طور طبیعی در بدن هر انسان حدود 100 گرم کراتین وجود دارد که بیشتر آن در بافتهای عضلانی قرار دارد. هر کیلوگرم گوشت حدود 4 گرم کراتین دارد. ماهی قزل آلا نیز به همین میزان کراتین دارد. اما شاه ماهی دارای 6 گرم کراتین در هر کیلوگرم می باشد. کراتین از آمینواسیدهای آرژنین، متونین و گلایسین تشکیل شده و نام علمی آن متیل گوانیدو استیک اسید است. این ماده بطور طبیعی انرژی مورد نیاز ماهیچه هایمان را ایجاد می کند. کراتین در کبد تولید شده و از طریق خون به ماهیچه ها رسیده و در ماهیچه ها بصورت فسفو کراتین ذخیره می شود. یک فرد عادی به 2 گرم کراتین در روز نیاز دارد. تقریبا به همین میزان نیز در بدن سنتز می شود. بنابراین عموما در بدن یک توازن کراتینی حفظ می شود. فسفو کراتین برای تولید انرژی ماهیچه ها تبدیل به آدنوزین تری فسفات (ATP) تبدیل می شود. این ماده می تواند بعدا از طریق خون و از راه کلیه ها دفع شود. مصرف کراتین با اینکه می تواند مقدار کراتین خون را افزایش بدهد ولی تا بحال ثابت نشده که باعث از بین رفتن کلیه ها شود. 
غنی ترین منبع کراتین ماهیچه حیوانات می باشد. نظیر گوشت و ماهی. اما برای افزایش کارائی در ورزشکاران و بدنسازان نیاز به غلظتی از کراتین می باشد که بطور معقول از طریق غذا بدست نمی آید. امروزه سالهاست که ورزشکاران در مسابقات جهانی و المپیک از کراتین استفاده می کنند. نظیر ورزشکاران دوی صد متر المپیک 1992. 
کراتین چگونه کار می کند؟
کراتین واقعا روی عضلات تاثیر دارد. مصرف کراتین می تواند همزمان روی قدرت عضلانی و افزایش وزن تاثیر گذار باشد. همچنین در بهبود عملکرد ورزشکاران در تمرینات دوره ای نیز تاثیر چشمگیر دارد. کراتین به چند طریق روی عملکرد ماهیچه ها تاثیر می گذارد:
1- کمک می کند تا وزن بدن بصورت عضلانی ساخته شود (بدون چربی)
2- به افزایش قدرت و استقامت کمک می کند (افزایش مدت تمرین و رشد)
3- سرعت ریکاوری بعد از تمرین افزایش می یابد (افزایش دفعات تمرین)
کراتین علاوه بر اینکه کارایی ماهیچه ها را افزایش می دهد با جذب آب بیشتر، حجم سلولهای ماهیچه ای را نیز افزایش می دهد. این امر توجیه می کند که چرا افرادی که شروع به مصرف مکملهای کراتین می کنند به سرعت قدرت و حجم عضلانیشان افزایش می یابد.
عضلات در طی دوره های تمرین فشرده، اسید لاکتیک تولید می کنند. این ماده مسئول قسمتی از احساس کوفتگی عضلات است. بخصوص وقتی که ماهیچه ها خسته می شوند موجب بی رمقی نیز می شود. اینجا دیگر شما نمی توانید بیشتر تمرین کنید. کراتین اثرات اسید لاکتیک را نیز خنثی می کند و بدین ترتیب شما می توانید طولانی تر و بیشتر ثمرین نمایید. 
اما آیا کراتین قانونی است؟
کراتین نه استروئید است و نه دارو. این ترکیب بطور طبیعی در بدنمان ساخته می شود و بطور عادی در بسیاری از غذاها وجود دارد. مصرف آن در کلیه رشته ها مجاز و قانونی بوده و توسط هیچ نهاد یا سازمانی ممنوع نشده است.
کراتین را همراه با هیدراتهای کربن مصرف کنید. در اینصورت حتی در مورد ورزشکارانی که بدنشان به کراتین پاسخ نمی دهد، وقتی کراتین را با هیدروکربنها مصرف کنند باعث آزاد شدن سریع انسولین می شود. و این یعنی که کراتین همراه با هیدراتهای کربن بهتر از کراتین تنهاست. هر چند آب میوه ها آزاد شدن انسولین را افزایش می دهد، با وجود این بهتر است کراتین را بصورت کراتین منوهیدرات همراه با سایر مکملهای پیشنهاد شده مصرف کنید (با پزشکتان مصرف کنید). ولی بطور کلی کراتین با آب میوه ها هم به همان خوبی کار خواهد کرد.
بسیاری از ورزشکاران حرفه ای کراتین را بصورت دوره ای مصرف می کنند. این بدین معنی است که در یک دوره بدن را با کراتین اشباع کنند و در پایان دوره مصرف آنرا قطع کنند. بسیار از ورزشکاران معتقدند که با کنارگذاشتن مصرف کراتین به مدت چند هفته و سپس بارگیری مجدد آن، باعث بالا رفتن اندازه و قدرت بدنشان شده است. مصرف کنندگان کراتین، شروع یک دوره را با بارگیری آغاز می کنند و برای مدتی بدن را از کراتین اشباع می کنند.  سپس آنرا به دوز ثابتی در روز کاهش می دهند. بیشتر افراد با این روش مصرف متوجه افزایش فوق العاده در اندازه و قدرت خواهند شد. 
کراتین اگر چه منع مصرف ندارد، ولی توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه و بدون ضابطه هر ماده غذایی می تواند منجر به ظهور علائمی از ناهنجاریها شود. بنابر این برای شروع هر مکملی حتما با پزشکتان مشورت کنید.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در شنبه 12 مرداد 1392برچسب:شوتوکان,کاراته,شوتوکان کاراته,دانلود ,دانلودشوتوکان,سبک شوتوکان,کراتین,مکمل,ساعت10:41توسط گورکانی | |